Seriösa bilverkstäder i Iggesund får ingen hjälp av berörda myndigheter

Tillföljd av personbilens allt fler el komponenter krävs det vanligtvis ett besök hos en bilverkstad i Iggesund för att fixa till små brister. Ingen tänker på reparationskostnader under garantitiden. Bilproducenterna betalar, så det är endast att överlämna personbilen till en märkesverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar svindyra räkningar. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade granskning avslöjades bedrägerir, som gav bilföretagen ett skadade rykte. Det visades, att nära nittio procent av bilverkstäderna med avsikt lurade fordonsägare på gigantiska summor. Att en del påhittade företag som jobbar med bilar lagar skrotbilar från Iggesund till trafik- och miljöfarliga fordon, attraherar inte heller en klimatkämpe.

Verkstäder i Iggesund presterar olika standard

Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att få stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsplan till bolagen. Normen grundar sig på regelbundna kvalitetsgranskningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av rutinerade tillsynsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Iggesund får lov att märka ”Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Iggesund väcker entusiasm

Via Hallå Konsument intrång är det lätt att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar i Iggesund. Bland de legitimerade förekommer märkesverkstäder med relativt dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att endast originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har åtkomst till betydligt billigare bilkomponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som skapar mest entusiasm. Deras priser är oslagbara. Beg. delar tagna från en bildemontering med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa naturvillkor i bilskrotsförordningen drevs massa skrotnings företag att avveckla eller skifta kurs till personbilsrenoveringar som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer än idag skrotfirmor med lagstridiga uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som ska skrota en bil. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Annonser på hemsidor, som ”uttjänt Renault hämtas utan kostnad”, eller ”stor ersättning för trasiga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för skrotbilar. Enligt klimatlagen garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Iggesund utnyttjas.