Nedslående granskning påverkar bilverkstäder i Ed negativt

Har det omfattande fusket inom bilverkstäderna avtagit? Antagligen både ja och nej. Enligt en förrädisk riggning av brister på olika bilar överlämnades dessa in för anpassning och reparation. Undantagen de dokumenterade tillskrivna bristerna var övrig kvalitet utan anmärkning. Många rapporter om medvetna och påvisade fuffens motiverade Uppdrag Granskning till närmare granskning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Ihop med Motormännens Riksförbund gillrades fällan. Och resultatet blev nedslående. Det förefall vara mer vanligt än vad man tror, att bilföretagen planmässig vilseledde kunder att betala för inte verkställda jobb. Av åtta testade verkstäder var det enbart 1, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det även drabbade stora och etablerade bilföretag trädde Konsumentverket in och agerade. Men många fingerade bilverkstäder utan bokföring, finns inte alls på Transporstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Bolag som jobbar med bilar i Ed tillhandahåller skilda kvalitet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid flertal tillfällen för att få ordning i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet “Verkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att frambringa högre anseende. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sortimentsplan till företagen. Standarden startar med återkommande kvalitetskontroller, som kommer att ske både inifrån och utifrån av erfarna kontrollanter. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Ed får befogenhet att märka “Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag som arbetar med personbilar i Ed väcker engagemang

Via Konsumentverket inblandning är det inte svårt att märka 2 olika bilverkstäder i Ed. Bland de behöriga finns märkesverkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalreservdelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har access till avsevärt mer prisvärda delar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “verkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Beg. reservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa miljöföreskrifter i bildemonteringsbestämmelsen pressades många bilmonteringar att sluta eller byta nisch till bilreparationer istället för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotföretag med lagstridiga insamlingsställen för fordonsinnehavare, som ska skrota sitt fordon. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “fördärvad Fiat bärgas kostnadsfritt”, eller “hög med pengar för trasiga personbilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med naturlagen borgar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir återvunnen med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Ed används.