MRF inför kvalitetskontroll hos bilverkstäder i Kramfors

Har det omfattande fusket inom bilföretagen minskat? Troligtvis både ja och nej. I enlighet med en försåtlig riggning av brister på skilda bilar lämnades dessa in för kalibrering och lagning. Förutom de styrkta tillskrivna felaktigheterna var återstående kvalitet utan anmärkning. Åtskilliga rapporter om överlagda och bevisade fuffens motiverade Kalla fakta till närmare granskning hos olika företag som jobbar med bilar. Tillsammans med Fordonsägarens Riksförbund gillrades fällan. Och resultatet blev dyster. Det visade sig vara mera regel än undantag, att verkstäderna organiserat lurade bilinnehavare att erlägga pengar för inte verkställda arbeten. Av 8 testade bilverkstäder var det endast 1, som klarade granskningen. På grund av att det också drabbade stora och etablerade bilverkstäder trädde Konsumentverket snabbt in på banan. Men många fiktiva aktörer som håller på med bilreparationer utan bokföring, ligger långt under alla myndigheters radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Bilverkstäder i Kramfors distribuerar olika kvalitet

Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid flera situationer för att bringa disciplin i fordons branschens falsarier. Det har lett till i 3 arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta högre tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringsplan till bolagen. Standarden startar med periodiska egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och externt av kompetenta besiktningsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Kramfors får behörighet att signera ”Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små aktörer som jobbar med personbilar i Kramfors väcker entusiasm

Genom Konsumenternas ingripande är det lätt att urskilja två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Kramfors. Bland de behöriga existerar behöriga verkstäder med relativt kostsamma reparationer. Eventuellt beror det på att enbart originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har åtkomst till avsevärt billigare bildelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är fenomenala. Beg. komponenter demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda naturföreskrifter i bildemonteringsstadgan drevs massa bilskrotar att avveckla eller lägga om ändamål till personbilsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det finns fortfarande bilskrotar med förbjudna insamlingsställen för bilinnehavare, som skall återvinna sin bil. Flera skrotbilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som ”trasig Ford bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för söndriga personbilar”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för skrotbilar. Enligt naturbalken borgar ägaren för sin skrotbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte behöriga bilverkstäder eller bilskrotar i Kramfors används.