Nu försöker bilverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr baseras det här på den krassa verkligheten. Motormännen redogör om en manipulerad fälla för bestämda företag runt om i sverige. Och konsekvensen är beklämmande. Ofattbara 7 av 8 granskade verkstäder mäktade inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. Vissa diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Mekonomen pekades ut som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som ägare plockas på. Fusk har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Hörnefors. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de mindre falska och billiga “firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande redogörelse.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Hörnefors presterar olika kvalitet
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid många gånger för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att upprätta ökad förtroende. Det orsakade MRF och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Standarden börjar med periodiska egenskapsgranskningar, som kommer att ske både internt och utomstående av kompetenta inspektörer. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Hörnefors får medgivande att stämpla “Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små företag som arbetar med bilar i Hörnefors väcker engagemang
Igenom Hallå Konsument ingripande är det okomplicerat att skönja 2 annorlunda bilverkstäder i Hörnefors. I kretsen av de godkända finns märkesverkstäder med mycket kostsamma reparationer. Eventuellt beror det på att enbart originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har access till betydligt billigare reservdelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. delar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens tuffa naturkrav i återvinningsbestämmelsen pressades massa bilskrotar att upphöra eller byta mål till fordonsreparationer som ersättning för bilskrotning. Och det förekommer ännu skrotföretag med kriminella uppsamlingsområden för ägare, som behöver skrota bilen. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegalt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som “kasserad Toyota bärgas kostnadsfritt”, eller “hög ersättning för trasiga fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt miljö-lagbalken garanterar bilägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med bilskrots-intyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte legitimerade bilverkstäder eller bilskrotar i Hörnefors anlitas.