Bilverkstäder i Bälinge ökar sitt intresse för skrotbil

Det är varje fordonsägares fasa att hälsa på en oseriös bilreparatör i Bälinge. Även om ett pris överlämnats hittar den sluge verkstadsägaren ofta fiktiva fel, som lagas och måste betalas. Aftonbladet återge till Personbilens Riksförbund riggade felaktigheter till tio skilda bilverkstäder utspridda i hela landet. Bara ett företag debiterade för rätt åtgärdade fel. De övriga 7 lurade sina kunder på åtskilliga tusenlappar. De behöriga bilverkstäderna har färdighet att skinna sina kunder på lagligt vis, medan det uppdagades grova bluff företag bland övriga företag som jobbar med bilar spridda i Sverige . De små uppdiktade bilbolag utför reparationer med original delar till drömpris. Men uppmärksamheten för uttjänta bilar, som används olagligt, har stigit märkbart. Och deras höga intäkter byggs inte på saltade kundfordringar.

Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Bälinge levererar olika kvalitet

Hallå Konsument och ARN har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid många gånger för att få struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har lett till i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschuppgörelsen “Bilverkstadens reparationskriterium.” MRF, Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att frambringa ökad förtroende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Modulen startar med ordentliga egenskapskontroller, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kompetenta kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Bälinge får medgivande att signera “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Bälinge dra till sig engagemang

Via Hallå Konsument intrång är det enkelt att urskilja 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Bälinge. Bland de legitimerade återfinns märkesverkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Eventuellt beror det på att endast originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har access till betydligt mer prisvärda komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bildelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Naturvårdsverkets hårda miljövillkor i bilskrotsförordningen tvingades massa skrotnings företag att sluta eller skifta fokus till bilrestaurering istället för skrotning av bilar. Och det förekommer fortfarande skrotfirmor med kriminella insamlingsområden för bilägare, som skall återvinna sin bil. Många uttjänta bilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “kasserad Camaro bärgas avgiftsfritt”, eller “hög med pengar för söndriga fordon”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med naturbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med bilskrotsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Bälinge anlitas.