Bättre kontroll hos bilverkstäder i Klågerup

Det är varje bilägares förskräckelse att åka till en opålitlig bilreparatör i Klågerup. Även om en offert getts hittar den sluge verkstadsägaren ofta falska felaktigheter, som åtgärdats och måste betalas. Tv 4 återge till Motormännens Riksförbund riggade felaktigheter till 8 olika verkstäder över hela sverige. Bara ett företag debiterade för rätt lagning. De övriga sju lurade bilägarna på åtskilliga hundralappar. De auktoriserade verkstäderna har förmåga att skörta sina kunder på legitimt vis, samtidigt avslöjades fräcka fuskmakare bland övriga bilverkstäder spridda i Sverige . De små fiktiva bilverkstäderna genomför reparationer med begagnade reservdelar till fantasipris. Men engagemanget för uttjänta fordon, som nyttjas olagligt, har ökat avsevärt. Och deras goda lönsamhet byggs inte på saltade kundfordringar.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Klågerup tillhandahåller olika kvalitet

Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid flertal tidpunkter för att få struktur i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Bilföretagens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att upprätta högre tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sorteringsklassificering till bolagen. Standarden bygger på återkommande kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och externt av duktiga besiktningsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Klågerup får tillåtelse att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder i Klågerup skapar entusiasm

Genom Konsumenternas ingripande är det inte svårt att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar i Klågerup . I kretsen av de certifierade existerar märkesverkstäder med väldigt kostsamma reparationer. Förmodligen beror det på att enbart originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till betydligt billigare komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Beg. delar demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen garanti. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa klimatvillkor i bilskrotsbestämmelsen pressades flera bilskrotar att stänga eller byta kurs till fordonsrenoveringar istället för återvinning. Och det finns även fortsättningsvis skrotfirmor med olagliga insamlingsställen för bilägare, som behöver återvinna sin bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras olovligt med god skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Saab hämtas avgiftsfritt”, eller ”hög ersättning för skrot personbilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med miljöbalken ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte legitimerade bilverkstäder eller skrotfirmor i Klågerup utnyttjas.