Skrotade Isuzu-Select bilar på pandemirädslan

Personbilar, som Isuzu-Select har framställs, som en av de värsta faktorn till dagens allt uslare klimat. Klimatförstörelse som bränder, stormar och stora vattenflöden kopplas till den höjda temperaturen. 33 % av alla koldioxidutsläpp kommer från fossildriva bränslemotorer. Det lägger sig som ett täcke i luften och medverkar till en permanent stigande temperatur. Det är gamla personbilar som är överlägsen de största bovarna. En granskning från Infrastrukturdepartementet förespråkar, att alla bilar som åstadkommit 11 års levnadsår bör överlämnas till en godkänd bilskrot för skrotning. Med det här som bakgrund är det förbluffande att slå fast, att dessa äldre kördugliga Isuzu-Select efterfrågas stort i Sverige. Men den uppkomna förhållandet kan härledas till rädslan för den bekymmersamma coronapandemin.

Isuzu-Select konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna inrådan från Folkhälsomyndigheten, som två meters mellanrum också munskyddens mindre mening, har ökat gemene mans motvillighet att skrota bilen Göteborg och istället använda spårvagn. Att regeringens därtill uppmanar privatpersoner att använda bilen förändrar inte misstron. Men hälften av hushållet har inte tillgång till någon bil. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att erhålla ännu en besiktigad Isuzu-Select, så att alla i hushållet kan köra på ett obekymrat sätt. För referenserna i bilskrot Göteborg all aktning, klaffar nog 2 m-bestämmelsen för sittande folk. Men för människor i förflyttning på begränsada områden gestaltas det mera som en framtidsvision. Av den anledningen ska inhandlade av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Isuzu-Select rullar vidare

Billiga kördugliga Isuzu-Select med höga CO2avgaser och usel trafiksäkerhet kan i en del fall betraktas som uttjänta bilar. Bortsett från att återvinna personbilen har de blivit begärlig för den organiserade brottsligheten för lagstridig export av avställda bilar som skrotats särskilt till Mellanöstern. Där är förtjänsten cirka tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats en mängd mindre bilverkstäder, som med simpla förbättringar kan få gamla Isuzu-Select godkända igenom en bilprovningen. Så kampen förekommer allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Isuzu-Select

Legitimerade bilskrotar, som normalt kasserar personbilen för reservdelar, attraherar fordonsägare med stora ersättningar. Några naturvänner har valt att överlämna bilarna här med gott samvete, igenom att avvärja mer körning av försvagning och lägre trafiksäkra bilar. Men igenom fasan att använda tåg suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De utslitna bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och säkerhetsfrågor är sekundärt av familjens säkerhet under tvungna resor. Så de här bra besiktigade Isuzu-Select går åt som smör i solsken. Ur klimataspekt är det ett steg tillbaka otal decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för evigt?