Dumpade Volvo-460 åter i trafik

För ett antal år sedan skrevs spaltkilometer om äldre övergivna Volvo-460, som de värsta miljöbovarna i nutid. Och det fanns förstås riktighet i de flesta reportagen. I drift är de äldre bilarna betydligt större skadliga för omgivningen. Gemensamt med avgaserna vräker de gamla bilarna ut stor kvantitet av koldioxid. omvandlingen, som medför naturkatastrofer, kan direkt associeras till växthuseffekten som CO2-gasen förorsakar. En framstående forskare rekommenderar alla fordonsägare att skrota fordonen efter elva år. En sån åtgärd skulle förbättra klimatet så långt att omställningen skulle avbrytas. För den skull är det ett dråpslag för klimatet i dag. Gamla bättre kördugliga Volvo-460 avyttras som aldrig förr, och människor står i turordning för att införskaffa dessa.

Dumpade Volvo-460 åter i trafik

En framstående forskare rekommenderar alla fordonsägare att skrota fordonen efter elva år. En sån åtgärd skulle förbättra klimatet så långt att omställningen skulle avbrytas. För den skull är det ett dråpslag för bilskrot i Göteborg och klimatet i dag. Gamla bättre kördugliga Volvo-460 avyttras som aldrig förr, och människor står i turordning för att införskaffa dessa.

Volvo-460 konkurrerar med kollektivtrafiken

Men den upp och nedvända tillvaron har sitt svar i rädslan för den fruktade coronapandemin. Allmänna rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som två meters mellanrum också munskyddens mindre relevans, har ökat allmänhetens motvillighet att använda allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten därtill rekommenderar vanligt folk att använda bilen rubbar inte misstrogenheten. Men hälften av hushållet har inte tillgång till någon bil. Av den orsaken är det mer angeläget att skrota bilen Göteborg än allt annat att införskaffa ännu en besiktigad Volvo-460, så att alla i hushållet kan köra på ett tryggt vis. För referenserna i all ära, fungerar nog tvåmeters-principen för sittande människor. Men för folk i trafik på besvärliga utrymmen gestaltas det mera som en utopi. Av den anledningen ska förvärvande av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Volvo-460 rullar vidare

Bättre begagnade Volvo-460 med höga koldioxidavgaser och dålig trafiksäkerhet kan i en del fall ses som uttjänta bilar. Med undantag av att återvinna bilen har de blivit tilltalande för den organiserade kriminaliteten för lagstridig utlandsförsäljning speciellt till Väst-Afrika. Där är priset cirka 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats många mindre bilverkstäder, som med anspråkslösa reparationer kan få gamla Volvo-460 godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen råder redan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Volvo-460

Certifierade bildemonteringar, som normalt kasserar bilen för miljön, attraherar fordonsägare med stora betalningar. Några naturkamrater har föredragit att lämna personbilarna här med gott samvete, igenom att avbryta vidare åkande av försvagning och mindre trafiktrygga bilar. Men genom ångesten att resa spårvagnar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden är sekundärt av hushållets säkerhet under beordrade åkturer. Så dessa prisvärda begagnade Volvo-460 säljs som aldrig förr. Ur miljösynvinkel vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för alltid?