Nu försöker verkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Tyvärr baseras det här på den krassa sanningen. Bilmagasinet redogör om en manipulerad fälla för bestämda bolag runt om i landet. Och utgången är nedslående. Ofattbara sju av åtta kontrollerade bilverkstäder mäktade inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. Vissa hittade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Bilexperten anklagades som en av syndarna. Och det är många hundralappar som bilägare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Osby. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de små fingerade och billiga “bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.
Bolag som jobbar med personbilar i Osby levererar olika beskaffenhet
Konsumenternas och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid antal gånger för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Bilverkstadens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att skapa ökad anseende. Det föranledde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringssystem till företagen. Standarden grundar sig på bestämda kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av duktiga besiktningsmän. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Osby får tillåtelse att märka “Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som sysslar med bilrestaurering i Osby dra till sig intresse
Genom Hallå Konsument intrång är det enkelt att skönja 2 skilda bilverkstäder i Osby. Bland de ackrediterade förekommer behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Förmodligen beror det på att bara originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har access till avsevärt billigare delar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “företagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Länsstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i bilskrotsbestämmelsen tvingades otaliga bilskrotar att sluta eller ändra fokus till personbilsreparationer istället för bilskrotning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med lagstridiga insamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota en bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet olovligt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “fördärvad Opel bärgas utan kostnad”, eller “stor med pengar för trasiga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med klimatbalken borgar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och borttagen hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Osby används.