När den statliga skrotningspremien upphörde, slutade all betalning för bilskrotar i Sturefors och nervositet spreds inom länets skrothandlare. Och nervositeten avstannade inte, då det blev bekant att det handlade om enstaka behöriga bilskrotar. Företagen fick i gengäld ensamrätt att skriva ut skrotningsintyg för att ta bort bilskrot ur bilregistret hos Trafikstyrelsen. Onekligen försvann en ansenlig del av intäkterna, men de landa i stället i en situation, som gav hyggliga utsikter för framtiden. I enlighet med svenska miljölagar ansvarar en bilägare för sitt fordon tills den är lämnad för återvinning i Sturefors och avfört ur bilregistret. Det här sakförhållandet förfärdiga, att de ackrediterade skrotarna fick ensamrätt. Utan chans att fullborda en legal bildemontering, blev flera skrothandlare av med spekulanterna. De skulle heller inte klara av att skrota bilen utan kostnad. Den kalla faktumet befästes med ett antal likvidationer på skrotföretag i Sturefors.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Sturefors
Bilproducenterna fick i uppgift att arrangera Transportstyrelsens anspråk för bilskrotning i Sturefors. Dessutom gavs hänvisning till insamling och demontering av fordonsvrak, som vanligtvis övergetts i omgivningen. Orsaken för dessa naturförseelser ar fordonsinnehavarens besparing av kostnaden för att skrota bilen. Flera publicerade reportage i Dala – Demokraten beskyllde Miljövårdsverkets slarv att förhindra dessa ofog. Detta meddelades som en anledning i den nya bestämmelsen med kostnadsfri bildemontering i Sturefors. Bilretur fick uppdraget att skapa en sammanslutning, som kunde genomföra uppställda mål. Så de första faktiska certifierade bilskrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att avge mottagningskvitto med skrotintyg existerar inte längre. En behörig skrot får sitt tillstånd från Transportstyrelsen. En skriftlig begäran ska godkännas av miljöförvaltningen, som övervakar att den kommande bilskroten följer Naturvårdsverkets begäran enligt ”bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Sturefors ger ersättning
Ett uttjänt fordon klassas som klimatfarligt avfall, och skall fraktas och saneras på en bilskrot i Sturefors, i enlighet med Länsstyrelsens villkor. De här demonstrerar i sin helhet hur de skilda skrotarnas konstruktioner skall utarbetas för att accepteras. Lika grundligt beskrivs saneringen av naturvådliga bildelar, oljor och substanser. Återvinning, hantering och lagring ska accepteras av klimattillsynsman varje år. Efter tömning av skadliga ämnen är skrot bilen inte längre ett miljöfördärvligt avfall utan transporteras till uppdelning och återanvändande. Numera är målet nittiofem procent regression till ett evigt kretslopp i nyframställning nått. Det medför att fordonsinnehavarna kan återvinna bilen i Sturefors med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före återvinning av bilen accepterar vissa skrotar självplock av begagnade bildelar. Köpare kan hitta delar till en Mitsubishi till rena fantasipriser. Det råder dessutom auktoriserade bärgningsföretag, som transporterar personbilar, för återvinning av personbilar i Sturefors, med ersättning. Stadgar för hanterande av det miljöhotande avfallet förefinns i Miljövårdsverkets speciella licens till bärgaren. En framtida klient kan lätt granska det här på anlitat firmans hemsida före uppdrag.