Volvo Polestar Hybrid från presenteras med två olika hybridvarianter. Att Polstar 1 skulle lanseras som en mäktig sportbil stod klart när Volvo Cars köpte tävlingsstallet med samma namn. Polestar har utvecklat prestandabilar åt Volvo för tävlingar i STCC. Polestar 1 är utrustad med en tvåliters fyrcylindrig förbränningsmotor med turbo och laddluftkyl samt är framhjulsdriven av motorn. Till bakhjulen kopplas två elmotorer. Batterierna är 34 kWh 2 x 3 packade. Vidare är bilen utrustad med Intergrated Starter Generator (ISG). Enbart ISG presenteras av vissa bilfabrikat som hybrid utan extern laddning.
Karossen är av kolfiber och fjädringssystemet styrs via CESI, där föraren kan välja dämpning mellan sport och komfortlägen. Företaget blir först i världen att lansera ett sådant system. Karossen som visades som konceptbil har drag från Volvo historiska Coupe C70 2+2 . Polestar 1 kan drivas av bränslemotorn eller elmotorerna var för sig eller alla inkopplade samtidigt. Vid senare alternativ utvecklar de tre motorerna cirka 600 hk och accelererar från 0-100 km/tim på uppskattat 3,5 sek. Ferrari, Renault R8, BMW, Jaguar, Honda och andra värstingar har fått en ny konkurrent. Men samma kinesiska ägare till supersportbilen Lotus är i färd att göra den till värdens snabbaste hybridbil med 1000 hk motor.
Volvo Polestar hybrid som mildhybrid
Även om Volvo Polestar hybrid betraktas som en hybridracer är naturligtvis inte på sådant sätt en hybridbil skall användas enligt gängse regler. En hybridbil skall medverka till sänkt eller nollställd koldioxidutsläpp. Och det slutliga målet är förbud av fossildrivna bränslemotorer. Ett litet steg tar Polestar 1 om den körs som en hybridbil. Det vill säga att bilen i första hand skall drivas av elmotorerna. Polestar 1 är enligt givna specifikationer utrustad med två varianter av så kallade hybrider. Den enklare varianten (mildhybrid) Intergrated Starter Generator lämnar ström till batteriet vid motorbromsning. Vid lätt pedaltryck startar generatorn . Samtidigt som den fungerar som motorbroms alstrar den ström. Vid hårdare tryck på bromspedalen slår de fysiska bromsarna till. Ett tekniskt problem har observerats vid övergången till hjulbromsar. ISG-systemet har av vissa andra bilmärken utvecklats med avstängning av motorn vid stopp. Samt start av densamma vid tryck på gaspedalen.
Polestar 1 är naturligtvis utrustad som laddhybrid. Det vill säga det finns speciella batterier för enbart eldrift. Enligt fabriken är bilen utrustad med 34 kWh batterier. Dessa skall kunna driva bilen 15 mil till nästa laddning. Jämförelsevis nämns Mercedes specifikation som säger 10 mil. Men vid sådant tillfälle drivs bilen enbart av elmotorerna. Uppskattningsvis ger dessa max 150 hk och då har racern blivit högst ordinär. Opel, Peugeot, Renault, Toyota och Nissan ser inte längre den här bilen som någon övermäktig konkurrent på vägen. Men det finns nog ingen person som köper en bil för uppemot 1,5 miljoner kronor och som låter sig nöjas med det. Tryck till gaspedalen rejält och släpp loss ytterligare 350 hk. Då kan de få se Volvo Polestar Hybrid. Och med det är vi tillbaka på ruta ett med koldioxidutsläppet.
LÄS MER: Skrota din Volvo Polestar i Göteborg gratis
Polestar hybrid har dock något annat i bakfickan. Polestar 2 skall lanseras som en isolerad elbil. Det vill säga att den kommer att lanseras enbart med batterier och elmotorer. Men hur det steget eller supersprånget, från 15 mils körsträcka till acceptabel nivå, skall nås är inte beskrivet. Dock säger fabriken att man siktar på Tesla 3 som en nåbar konkurrent. Vidare skall Polestar 3 innefatta större modeller som SUV.