Björn Prytz (1887-1976) var en svensk industriman i det tidiga 1900-talet och från 1937 till 1947 var han sändebud till London för den svenska regeringen. Han blev anställd 1913 på SKF som marknadsföringschef. Han efterträdde Sven Wingquist som verkställande direktör för SKF 1919. Björn Prytz var mannen bakom namnet Volvo. Under hans tid som verkställande direktör för SKF försäljningsföretag i Amerika 1914 – 18 var Volvo registrerat som ett varumärke och som ett dotterbolag till SKF.
I May 1915 skickades ansökan in, med avsikten att använda det för en nyutvecklad lågprislager för bilindustrin i USA. Men dessa planer grusades och SKF namn och logotyp som det ser ut nu har använts i istället för alla typer av lager tillverkade av SKF . Detta namn och bolag var nästan bortglömd men kom i bruk när SKF anställda Assar Gabrielsson och ingenjör Gustav Larsson slutligen lyckades övertyga SKF att de skulle börja tillverka bilar inom SKF. Det ville använda AB Volvo, som ett bil företag. Företaget grundades vid ett styrelsemöte i augusti 1926 som hölls i Hofors. SKF beslutade att investera i Volvo och använda det som ett dotterbolag bolag inom SKF – koncernen .