Volkswagen utveckling & historia

Volkswagen utveckling & historia

Volkswagen med Audi, Skoda Seat, MAN och Scania tävlar årligen med Toyota inkl. Lexus Daihutso och Hino att tillverka flest fordon. Tillsammans levererar de cirka 22 miljoner varje år. Och det skiljer endast några fordon dem emellan. Men VW har tagit täten. Redan i början av seklet skapade Henry Ford den första folkbilen. Med sin billiga T-Ford gjorde Ford det möjligt för en arbetstagare att äga en bil. Den tyska regeringen beordrade på 1930-talet framtagning av en prototyp.

Volkswagen tillverkar en billig familjebil, bubblan

Riket, med Hitler i spetsen, skulle framställa en familjebil, som var billigare och kvalitativt bättre än någon tillverkad bil. Och varje tysk person skulle ha råd att äga den. Den skulle vara fyrsitsig kunna köras i 100 km/tim. Och kosta högst 990 mark. Den österrikiske bilkonstruktören Ferdinand Porsche fick i uppdrag av konstruera ett sådant fordon till det tyska folket. I början av 1934 visade Porsche sina skisser för trafikministeriet. I juni samma år fick Porsche 10 månader för att bygga de första prototyperna. Först 1936 hade de tre första bilarna byggts. Flera motorer hade provats innan det bestämdes att en fyrcylindrig motor skulle väljas. Den placerades bak och hade en slagvolym av 985 ccm. A.

Hitler, som personligt engagerade sig i projektet, godkände konceptet och 30 stycken tillverkades för utprovning. Under ett år provkördes dessa testbilar i 240 000 mil. Före serieproduktionen skulle absolut högsta kvalitet garanteras. Hitler beordrade att den modernaste bilfabriken i världen skulle byggas med en årskapacitet av femhundra tusen bilar. Volkswagen fabriken, som byggdes i Wolfsburg, blev 1 300 meter lång och 256 meter bred. I september 1939 rullade de första serieproducerade bilarna ut från fabriken. VW nr.1 levererades till Hitler och nr.2 till H. Göring. Kriget satte dock stopp för civil produktion så endast 630 bubblor byggdes till och med år 1945.

LÄS MER: Skrota din Volkswagen bil i Göteborg gratis

Efter kriget fick tyskarna behålla konceptet och tillverkningen på grund av att bilen bedömdes vara likvärdig med en skrotbil. Den var ”obekväm, kall och dragig.” En engelsk major tillsattes för förvaltningen av fabriksanläggningen. Den nedvärderade bilen blev en otrolig framgång. Den 14 juli 1948 anlände de första fyra exemplaren till Sverige. De hade körts från Tyskland och kom till Helsingborg med en färja. Volkswagen typ 1 (bubblan) har tillverkats i 21 529 464 exemplar fram till år 2003. Och man hade slagit Fords familjebils rekord med cirka 6 miljoner bilar. Efter lanseringen av VW Golf 1973 har massor av olika modeller tillverkats. I 18 länder produceras mer än 10,5 miljoner exemplar. Nu har man dessutom lanserat en Golf mildhybrid med regenerativ bromsning.

Under 1960-talet kom också ett genombrott på den amerikanska marknaden. I mitten av årtiondet såldes över en halv miljon bubblor. Sportbilen Porsche 914 introducerades med framgång. Volkswagen har varje år ökat sin export på den marknaden. Först under 1970-talet ändrades grundkonstruktionen. Med modellen Golf introducerades motorplacering fram, samt framhjulsdrivna modeller. Men under 1990- talet hamnade bolaget i en ekonomisk kris. Företaget anställde en specialist från General Motors för att ställa om produktion till just in time – tillverkning. Detta medförde en lång rättsprocess men en vändning av ekonomin. År 2014 övertog VW Scania och året efter kom den stora smällen.

År 2014 övertog Volkswagen Scania och året efter kom den stora smällen med dieselskandalen. BMW och Mercedes är två andra tyska biltillverkare som bygger bilar med hög kvalité. Än så länge är inte dessa 2 misstänkta för manipulation. I september erkände företaget att man manipulerat avgastester med dieseldrivna bilar i USA. Styrelseordföranden fick lämna företaget och en lång process började. 11 miljoner dieselbilar stoppades i USA. Ett företag som omsätter 116 miljarder euro första halvåret har kanske råd att betala höga böter. Men det kommer att sluta i belopp som är gigantiska. Och i dieselskandalens spår följde andra biltillverkare. De flesta märken av dieselbilar skärskådades. Så misstänktes även en modell från Volvo med avgasproblem finnas på marknaden.

LÄS MER: Hyundai en biltillverkare att räkna med

Nybilsköp och Volkswagen till bilskrot

Med hjälp av underlag från vägtrafikregistret om Volkswagen bilar kan en övergång mot eldrift bedömas. Genom auktoriserade bilskrotar ges även möjlighet att se takten av fossildrivna personbilars utfasning. Statistiken presenteras kvartalsvis. LÄS MER