Suzuki RE5 & Hercules W2000

Suzuki RE5 & Hercules W2000 gemensamma historia. I mars 1972 skrev Cycle Guide ett reportage att den roterande Wankel-motorn skulle komma att invadera motorcykelmarknaden. De flesta tyckte att wankel-motorn hade bra förutsättningar att lyckas på motorcyklar.

Suzuki RE5 & Hercules W2000

Roterande motorer var kompakta, gav god kraft för sin vikt och hade bara två rörliga delar, rotorn och vevaxeln. Även om succén uteblev fanns det några mc som tillverkades med Wankel-motor. På 1970-talet sålde Hercules, Norton, Suzuki och Van Veen motorcyklar med roterande motor. Först var Hercules 1975 med W2000. Samma år lanserade även Suzuki en mc, Suzuki RE5

Både W2000 och RE5 använde en enda tre-sidig rotor som roterar i en oval cylindern med en excentrisk vevaxel. Alla fyra motor-cykler, insug, kompression, tändning och utblås uppträder samtidigt, vilket resulterar i en jämn gång. Båda cyklarna har skivbroms fram och trumbroms bak samt el och kickstart.

Beskrivning av Wankel-motorn på Suzuki RE5 & Hercules W2000

Tänk att rotorn är en trekantig ost (med lika stora sidor) som roterar i en oval kammare. En axel monteras excentriskt genom osten. Volymen i varje kammare ändras när rotorn roterar så att bränsle och luft kan sugas in genom insugsporten i den ovala kammarens vägg. I den andra delen av kammaren tänds laddningen och slutligen blåses avgaser ut genom avgasporten.

LÄS MER: Citroen konstruerade en helikopter med Wankel-motor