Suzuki utveckling & historia

Michio Suzuki skapade Suzuki Loom Works år 1909. Företaget tillverkade vävstolar till den stora japanska textilindustrin. Michio uppfann en ny typ av vävstol , som blev en succé. Den blev exporterad till Amerika. Företaget koncentrerade sig i flera år med vidareutveckling av vävstolen, fram till andra världskriget bröt ut. Trots de stora framgångarna med sin uppfinning beslöt han att utvidga sin tillverkning med nya produkter. År 1937 började Suzuki konstruera prototyper till bilar.

Han koncentrerade sig i första hand på framtagning av en modern bilmotor. Det resulterade i en V4 vätskekyld 800 cc motor med aluminium tråg. För att minimera prototypens vikt konstruerades även kroppen till växellådan av den lätta metallen. Men krigsutbrottet stoppade tillverkningen av vidare byggnation av prototyper. Den japanska regeringen krävde att företaget skulle tillverka krigsmaterial.

Efter det förlorade kriget lade Amerika hårda restriktioner på Japan. Suzuki Loom Works fick dock starta med tillverkning av vävstolar. Under slutet av 40-talet släpptes förbudet att importera bomull. Det gav en omedelbar positiv effekt på efterfrågan av nya vävstolar. Men 1951 kollapsade vävindustrin. Företaget fick en ekonomisk kris beroende på att all försäljning av vävstolar stoppades tvärt. Loom Work började sin tillverkning av lätta påhängsmotorer till cyklar. Motorerna var enkla att monter på cykelns framgaffel och de rönte stor framgång. Företaget utvecklade hjälpmotorn till en fast installation . En enkel motorcykel med trampor tillverkades. Dessa kunde antingen trampas eller drivas fram med hjälp av motorn. Kommande modeller av motorcyklar utvecklades i ett rasande tempo.

Suzuki Motor Co. Ltd och. lanserade första bilen Sunlight 1955

Och år 1955 lanserade företaget 125 cc motorcyklar. Modell Suzuki Colled tillverkades med båd två- och fyrtakts-motorer. Företaget bytte namn till Suzuki Motor Co. Ltd och. lanserade bilen Sunlight. Den första utombordsmotorn D55 (5,5 hk) lämnade fabriken 1965. Under början av 60-talet började företaget tävla med sin racercyklar i 125 cc klassen. Under 70-talet utvecklas motorcyklarna till allt större och starkare modeller. 1978 lanserades GS 1000E, som hade företagets första en-litersmotor.

LÄS MER: Skrota din Suzuki bil i Göteborg med gratis hämtning

Suzuki var också föregångare med en Wankel-motor. Modell RE5 lanserades med en roterande motor. Den höjdes till skyarna av motorskribenter men blev en flopp på marknaden. Efter en kort tid lades tillverkningen ned. Ett samarbete med General Motors började år 1979. Och år 1982 lanserades Suzuki i Sverige. Volvo Lastvagnar började det året samarbeta med företaget i syfte att lansera sina tunga fordon i Japan. Trots stora insatser från Volvo strandade samarbetet.

År 2008 ställde företaget upp i Monte Carlo-rallyt med svenske Per-Gunnar Andersson bakom ratten. Några framgångar rönte man inte i denna tävlingsform. Men motorcyklarna i alla klasser och storlekar blandade sig alltid med de främsta. 2007 ingår Suzuki ett samarbete med Nissan för att bygga Pic-Up i USA och konkurrera med Ford. Och två år senare ingick företaget liknande samarbete med Volkswagen för att kunna konkurrera i mellanklassen, med OpelPeugeot och Renault. Suzuki introducerade även sin modell Vitara, Ignis och Swift i Sverige. Men det är ändå motorcyklarna som gjort märket välkänt i landet.