General Motors utveckling & historia

General Motors utveckling & historia

General Motors (GM) är vid sidan av Ford Motor Company och Chrysler USAs största biltillverkare. Företaget General motors introducerades 1908 men har sina rötter från 1903. Då visades Cadillac för första gången på den amerikanska marknaden. Bilen designades av Henry Ford som senare startade sitt eget företag. Den kom därför att utseendemässigt likna A-Forden. Cadillac blev fram till 1909 T-Fordens största konkurrent. Men köptes upp av General Motors samma år. 

Cadillac blev det banbrytande företaget vid serietillverkning av bilar. Precision och kvalitet var ledstjärnor i produktionen. Måttens mästare, Carl Edward Johansson från Eskilstuna, hade uppfunnit en sinnrik kombinationsmåttsats. Med hjälp av den kunde bildelarna tillverkas efter samma mått och med en perfekt passning vid monteringar på bilen. Cadillac var först att standardisera detaljtillverkning för att möjliggöra byte av reservdelar. Och Cadillacs slogan ”Standard of the World” levde länge. Efter inköpet av Cadillac ändrades upplägget totalt inom GM. För att inte likna den enkla och billiga T-Forden började en era av lyxbilstillverkning. Många innovationer kännetecknas också . Cadillac var först att erbjuda sina kunder både elektrisk självstart och V8-motor.

Fräcka sportbilar från General Motors

Vid uppstarten år 1908 ingick Buick i företaget. Sedan kom Cadillac, Oldsmobile och Pontiac. År 1918 köptes även Chevrolet för att konkurrera med T-Fordarna i det mindre segmentet. Men även denna bil ändrade med tiden sin image genom modellerna Corvette och Camaro. 

Eftersom Fords produktion var inriktad på de små T-Fordarna fanns ingen konkurrens därifrån till General Motors stora lyxbilar. Cadillac var företagets flaggskepp . Och under tiden lanserades även lastbilar på marknaden. GM följde sin konkurrent Ford utomlands genom introducering på den europeiska marknaden. Vauxhall köptes 1925 för att följas av Opel 1929. Under samma decennium försökte General Motors få fotfäste i Kina, Japan, Australien och Filippinerna.

LÄS MER: Skrota din bil från General Motors gratis i Göteborg

Men under 1950-talen hade GM sin storhetstid både hemma och i Europa. I USA fanns ännu ingen utländska konkurrenter. Framgångarna mattades fram till 1970-talet. Då kom de europeiska Volkswagen och framför allt de japanska märkena till USA. ToyotaMazdaNissan och Honda blev snabbt köparnas favoriter. Volvo fanns redan där. De gamla föråldrade fabrikerna kunde inte hänga med i priser eller kvalitet. För första gången insåg GM att man inte hängt med i utvecklingen av tillverkningsprocessen.

Men under 1950-talet hade General Motors sin storhetstid både hemma och i Europa. I USA fanns ännu ingen utländska konkurrenter. Framgångarna mattades fram till 1970-talet. Då kom de europeiska och framför allt de japanska märkena till USA. 1990 köpte General Motors hälften av SAAB för att återigen försöka bredda sitt sortiment med en mindre modell. År 2000 bli företaget helägare bara för att tio år senare sälja det vidare till Spyker Cars. Och det sista företaget, som General Motors ägde i Europa var Opel, som såldes till PSA där Peugeot och Citroen ingår.