Walter Owen Bentley : historia

Walter Owen Bentley : historia

Walter Owen Bentley känd som WO Bentley eller WO. Han skapade det prestigefyllda bilmärket som bär hans efternamn. Ironisk nog slutade WO  på företaget, som han skapade, för att avsluta sin karriär hos en konkurrent.

WO var son till Alfred Bentley och Emily Nee Waterhouse. Han utbildade sig, 1902 till 1905, på Clifton College, som var en offentlig skola i Bristol. Efter skolgången vid 16 års åldern började han som lärling vid Great Northern Railway i Doncaster, Yorkshire. Kunskapen han fick som lärling kom att hjälpa honom att konstruera bilar. WO slutförde lärlingstiden 1910. Han fortsatte därefter att studera teoretisk teknik på King’s College i London en kort period.

Walter Owen Bentley  skapade 1912 företaget Bentley med sin bror Horace Millner Bentley. Företaget började med att sälja DFP-bilarna. Han började konstruera flygmotorer i början av första världskriget. Samtidigt planerade, WO och HM, att ha egentillverkade bilar i sortimentet. Strax efter första världskrigets slut grundade Walter Owen Bentley och Horace Millner Bentley sitt bilföretag – Bentley Motors Limited. Arbetet med första bilen (Bentley 3 Litre) påbörjades år 1920 och första levererades året därpå.

Bentley vinner Le Mans

Bentley var med i uthållighetstävlingen Le Mans 1923. Bentley 3 Litre  kördes av John Duff och Frank Clement som kom på fjärde plats. Året därpå vann Bentley sin första Le Mans med samma förare. Tävlingarna framöver blev katastrofala och det var när Bentley Motors Limited hade allvarliga ekonomiska problem. Woolf Barnato var ändå imponerad av Bentleys seger i Le Mans. Han valde att hjälpa företaget med finansiering som räddade företaget. Konsekvensen blev att Barnatos tog kontrollen av företaget och WO var kvar som anställd.

Walter Owen Bentley lämnar Bentley

Barnato vägrade fortsätta finansiera företaget 1931. I november samma år såldes Bentley till British Central Equitable Trust, som i sin tur köptes upp av Rolls-Royce. WO fortsatte att arbeta för Bentley som ägdes av Rolls Royce men var olycklig och valde att lämna företaget 1935. 

När WO lämnade Bentley gick han till Lagonda som köptes av Aston Martin 1947. Han arbetade en period innan han gick till Armstrong Siddeley där han stannade fram till pensionering.

Walter Owen Bentleys Privatliv

WO var gift tre gånger. Hans första fru Leonie Gore dog under den spanska influensepidemin 1919. Året därpå gifte han sig Audrey Hutchinson som han skilde sig från 1931. Tre år senare gifte han om sig med Margaret Roberts Hutton Nee Murray och stannade med henne livet ut. Trots att Walter Owen Bentley var gift tre gånger fick han aldrig några barn.