Bröderna Walter O Bentley och Horace M Bentley registrerade sitt bilföretag år 1919. De hade sålt franska bilar på den engelska marknaden före första världskriget. Deras förhoppning var att själva få starta biltillverkning. Kriget kom dock emellan. Bröderna fick inrikta sig på tillverkning av flygmotorer.
Fiats enorma framgångar på motortävlingar med de snabba bilarna inspirerade. Samma år som företaget grundades visades den första modellen av Bentley. Först efter två år rullade de första bilarna ut från fabriken. Utvecklingen av motorer hade tagit lång tid. Men bilarna som visades var en teknisk sensation. Med kunskap av tillverkning av krävande flygmotorer konstruerades bland de mest tillförlitliga och snabbgående bilarna i världen. En tre-liters motor förseddes med dubbla tändstift per cylinder. Som först i världen konstruerades motorn med fyra ventiler på varje cylinder. företagets bil vann Le Mans 24-timmars tävling vid första försöket år 1923. Efterföljande modeller upprepade bedriften två gånger.
Bentley uppköpta av Rolls-Royce
Under senare delen av 1920-talet utvecklades 4,5 liters motorer. Modellerna Speed Six och Blower med kompressormatning kunde ta kampen med Mercedes, BMW, General Motors och Ford. En nykonstruerad åttaliters motor skulle sättas i produktion när kraschen kom 1931. Trots tidigare erfarenhet av bilförsäljning var det inte Bentleys styrka. Företaget hade skapat världens snabbaste och driftsäkraste bilmodeller men misslyckats med försäljningen. Konkursboet köptes av ett anonymt handelsbolag. Det visades vara den svåraste konkurrenten Rolls Royce. Den snabbgående Bentley skulle passa bra i familjen om den tystades ner. Motorljudet från en rytande Bentley hade inte samma betydelse, som fartresursen, för en aristokratisk RR-köpare. Sammanslagningen skulle dock medföra många svängningar innan företaget till sist skulle finna en fristad hos en tysk ägare.
Under andra världskriget måste företagen tillverka flygmotorer till RAF. Därefter tillverkades Bentley och Rolls-Royce sida vid sida i flygmotorfabriken i Crewe. Utseendemässigt skiljer endast kylaren med emblemet Spirit of Ecstasy. Det motiverade dock ett mycket högre försäljningspris. År 1971 fick företaget uppleva ytterligare en konkurs. RR.s flygmotortillverkning havererade och drog med sig bilföretagen. Engelska staten måste gå in som ägare. De två bilföretagen registrerades som Rolls-Royce Motors. 1980 överlät staten företaget till Vickers. Från att varit en utseendemässig kopia fick Bentley även andra skepnader. Modellerna Mulsanne Turbo och Turbo R var hypersnabba bilar. De attraherade yngre rika personer, som vände ryggen åt bilar som Toyota och Hyundai.
LÄS MER Skrota Bentley bil i Göteborg gratis
Men år 1998 splittrades Rolls-Royce av dåvarande ägare Vickers. Genom försäljning av biltillverkningen till Volkswagen särades RR och Bentley. Vid försäljningen behöll Vickers Rolls-Royce varumärke, som senare såldes till BMW. Det betydde att Bentley fortsatte sin tillverkning i den befintliga fabriken, medan RR flyttade in i moderna lokaler i Crewe. De två engelska prestigefyllda bilarna hade båda blivit tyska. Bentley har behållit sin profil med modeller som Flying Spur V12 s med en topphastighet av 325 km/tim och Continenal Supersports. Volkswagen har tagit steget in i finmiljön.